Oświadczenie o dostępności

Oświadczenie o dostępności

Starostwo Powiatowe w Piasecznie zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej Bazy Wolontariatu Powiatu Piaseczyńskiego.

Data publikacji strony internetowej: 16.03.2020 r.

Oświadczenie sporządzono dnia 27.03.2024 r. Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.

Dane teleadresowe

Starostwo Powiatowe w Piasecznie

ul. Chyliczkowska 14
05-500 Piaseczno

tel. 22 757 20 51, 757 20 60
fax 22 737 11 58

www.piaseczno.pl
starostwo@piaseczno.pl

e-PUAP

Zgodność ze standardami

Serwis jest zgodny ze standardami W3C:
HTML 5
WCAG 2.1 (poziom AA)

Zgodność z prawem polskim i międzynarodowym

Serwis piaseczno.pl spełnia wymagania zawarte w Ustawie o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych dnia 4 kwietnia 2019 r. Ustawa ta wskazuje, że serwisy publiczne musza spełniać wymagania dostępności. Powołuje się ona przy tym na specyfikację Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) w wersji 2.1 na poziomie AA.
Serwispiaseczno.pl spełnia także zapisy dokumentów:

  • Deklaracja Ministrów z 11 czerwca 2006
  • Inicjatywa i2010
  • Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych ONZ

Kompatybilność

Serwis jest w pełni rozpoznawalny przez programy czytające dla osób niewidomych takich jak np. Window-Eyes, JAWS czy NVDA.
Pełna obsługa serwisu możliwa jest zarówno przy pomocy samej klawiatury jak i myszki.

Wygląd

Serwis jest wyposażony w mechanizmy ułatwiające przeglądanie treści przez osoby niedowidzące:

  • zmiana wielkości czcionki
  • zmiana kontrastu
  • całość serwisu oparta jest na stylach CSS.

Skróty klawiaturowe

Serwis nie zawiera skrótów klawiaturowych, które mogły by wchodzić w konflikt z technologiami asystującymi (np. programy czytające), systemem lub aplikacjami użytkowników.

Informacje szczegółowe dotyczące dostępności strony

  • Język stron serwisu jest prawidłowo określony w kodzie strony,
  • Tytuły stron – prawidłowo osadzone w całym serwisie; każda strona ma swój własny, unikalny tytuł, tworzony w oparciu o jeden, ustalony wzorzec.
  • W całym serwisie zadbano o konsekwentną nawigację
  • Zagwarantowana jest możliwość pominięcia bloków
  • Nagłówki są prawidłowo zagnieżdżone w całym serwisie.
  • Listy są prawidłowo użyte w całym serwisie.
  • Wszystkie Formularze zostały prawidłowo zbudowane i opisane
  • Linki są prawidłowo opisane tak by informowały o swoim celu także poza kontekstem
  • Linki graficzne – prawidłowo wdrożone w całym serwisie dzięki zastosowaniu linków blokowych i ustawieniu pustych tekstów alternatywnych.
  • Nawigacja jest spójna i logiczna w całym serwisie.
  • Ruch, animacje, banery – żaden element serwisu nie miga w tempie szybszym niż 3 razy na sekundę.
  • Fokus oraz tabindex – każdy element nawigacji ma wyraźne obramowanie na aktywnym elemencie strony, a nawigacja za pomocą klawisza Tab jest logiczna.
  • W całym serwisie zastosowany jest kontrast wymagany standardem WCAG 2.0 na poziomie AA
    Rozdzielenie struktury i wyglądu – strony serwisu są dostępne i czytelne po wyłączeniu obsługi CSS. Brak błędów składniowych HTML.
  • Odtwarzacze video dostosowane są dla osób korzystających wyłącznie z klawiatury
  • Wszystkie elementy graficzne mają zrozumiały tekst alternatywny lub możliwość ustawienia takiego tekstu przez redaktora.
  • Wszystkie strony powinny mieć możliwość stosowania nagłówków w prawidłowej hierarchii.
  • Serwis nie jest zbudowany na bazie tabel, traktowanych jako element konstrukcji layoutu.
  • Wszelkie mechanizmy nawigacyjne „grupy odnośników” są przedstawione za pomocą list nieuporządkowanych.
  • Kolejność nawigacji oraz czytania, określona za pomocą kolejności w kodzie HTML jest logiczna i intuicyjna.
  • Architektura informacji jest logiczna, przejrzysta, spójna i przewidywalna.
  • Elementy nawigacyjne oraz komunikaty nie polegają tylko na charakterystykach zmysłowych jak np.: kształtu, lokalizacji wizualnej lub miejsca czy dźwięku.
  • Odnośniki zamieszczone treściach artykułów odróżniają się od pozostałego tekstu nie tylko kolorem, ale i dodatkowym wyróżnieniem np. podkreśleniem.
  • Po wczytaniu strony www nie jest od razu odtwarzany dźwięk.
  • Kontrast treści w stosunku do tła wynosi co najmniej 4,5:1.
  • Serwis posiada wersję kontrastową posiadającą taką samą zawartość i funkcjonalność co wersja graficzna.
  • Serwis jest prawidłowo wyświetlany w systemowym trybie wysokiego kontrastu (system Microsoft Windows, przeglądarka Internet Explorer).
  • Typografia tekstów i kontrasty są zaprojektowane pod kątem czytelności.
  • Po powiększeniu w przeglądarce rozmiaru czcionki do 200% nie następuje utrata zawartości lub funkcjonalności serwisu.
  • Treści nie są przedstawione jedynie za pomocą grafiki, jeśli ta sama prezentacja wizualna może być zaprezentowana jedynie przy użyciu tekstu. Wyjątkiem jest tekst, który jest częścią logo lub nazwy własnej produktu.
  • Fokus jest widoczny, wzmocniony i spełnia minimalne wymagania kontrastu.
  • Wszystkie informacje, które są automatycznie przesuwane i widoczne dłużej niż 5 sekund lub automatycznie się aktualizują posiadają mechanizm, który pozwala na ich zatrzymanie lub ukrycie.
    Odnośniki będące częścią nawigacji jak np. rozwinięcia artykułów („więcej”, „czytaj więcej”) są uzupełnione tak, aby były zrozumiałe i jednoznacznie informowały użytkownika, dokąd go zaprowadzą lub jaką akcję wykona.
  • Poza standardową nawigacją zapewniona są przynajmniej dwa sposoby odnalezienia informacji jak np. mapa strony i wyszukiwarka.
  • Zdefiniowany jest główny język dokumentu adekwatny do wersji językowej. Mechanizm edycji treści ma możliwość definiowania języka dla poszczególnych treści zamieszczonych na podstronach (atrybut lang).
  • W całym serwisie mechanizmy, które powodują przy zmianie ustawień jakiegokolwiek komponentu interfejsu użytkownika, automatyczną zmianę kontekstu.
  • Serwis zawiera mechanizm ostrzegający o otwieraniu się wybranych stron w nowym oknie.
  • Wszystkie pola formularzy są opatrzone etykietami. Etykiety jednoznacznie informują o błędach lub sukcesie po ich wypełnieniu. W przypadku wystąpienia błędów system sugeruje jego rozwiązanie.
  • W serwisie nie stosuje się rozwiązań weryfikujących i zabezpieczających opartych na mechanizmie CAPTCHA
  • Zapewniona jest całkowita zgodność ze standardami HTML i CSS całego serwisu (zarówno szablonów, jak i kodu generowanego z edytora treści, w którym pracuje redaktor).
  • Serwis może zawierać technologie wymienione w dokumentach WCAG 2.0 jako wspierające dostępność jak np.: Java Script, PDF, ARIA.
  • W serwisie zastosowano wytyczne odnośnie strony kontrastowej przygotowanej na potrzeby osób niepełnosprawnych (np. czarne tło, żółte i białe litery).
  • Wszystkie teksty w alternatywnej wersji kolorystycznej mają prawidłowy kontrast
  • Odnośniki, które w wersji normalnej mają dobry kontrast tekstu do tła są zachowane w wersji kontrastowej
  • Przycisk przełączenia na wersję kontrastową jest dobrze widoczny
  • W wersji kontrastowej dobrze widoczny jest przycisk powrotu do pierwotnej kolorystyki.
  • Serwis ma możliwość powiększania czcionki, przy czym:
    • Przycisk powiększenia zmienia nie tylko tekst artykułu, ale również wielkość tekstu nawigacji i innych bloków treści strony
    • Powiększenie działa w obrębie wszystkich podstron
    • Przyciski powiększenia są widoczne
    • Przyciski powiększenia są dostępne z poziomu klawiatury.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Magdalena Markuszewska, kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu 22 756 61 91 oraz mailowo m.markuszewska@piaseczno.pl.
Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Informacja o dostępności architektonicznej

Starostwo Powiatowe przy ul. Chyliczkowskiej 14 w Piasecznie

Starostwo Powiatowe w Piasecznie znajduje się przy ulicy Chyliczkowskiej 14. Do budynku można dojść ulicą Chyliczkowską (od strony centrum miasta i od strony skrzyżowania z ul. Armii Krajowej) oraz alejkami od strony Parku Miejskiego. Trzykondygnacyjny, jasny budynek widoczny jest z daleka.

W okolicę starostwa można dojechać następującymi autobusami: L-2, L-5, L12, L13, L17, L19, L25, L32 (przystanek „Urząd Miasta”, pętla autobusowa przy ul. Sierakowskiego) oraz 710, 724, L39 (przystanek „Chyliczkowska-Technikum”).

W budynku starostwa wprowadzono szereg udogodnień dla niepełnosprawnych:
• wejście dla interesantów wyposażono w podjazd o niskim stopniu nachylenia, umożliwiający wjazd osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich.
• na parkingu przed budynkiem starostwa wyznaczono dwie „koperty” – miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami,
• toaleta dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi znajduje się w korytarzu, zaraz po prawej stronie za wejściem. Pomieszczenie wyposażone jest w poręcze,
• do sali obsługi interesantów prowadzi specjalny, dogodny zjazd dla wózków inwalidzkich. Jeżeli jest taka potrzeba, pracownicy merytoryczni poszczególnych wydziałów (Wydział Architektoniczno-Budowlany, Wydział Inwestycji, Remontów i Drogownictwa, Terenowy Punkt Paszportowy, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Wydział Gospodarowania Mieniem, Wydział Ochrony Środowiska) wyjdą zza stanowiska do interesanta. Pracowników pozostałych wydziałów można wezwać na salę przez Kancelarię.

Starostwo Powiatowe w Piasecznie oferuje usługę wideotłumacza dla osób głuchych. Po wejściu do budynku przy ul. Chyliczkowskiej 14 w Piasecznie należy kierować się do sali obsługi i przy stanowisku „Kancelaria” poinformować pracownika o potrzebie skorzystania z tej formy kontaktu. Można to zrobić na przykład poprzez kartkę z napisem „Chciałbym skorzystać z Wideotłumacza”. Pracownik Kancelarii w parę minut zorganizuje taką możliwość. Starostwo Powiatowe mieszczące się przy ul. Chyliczkowskiej jest czynne w poniedziałek w godzinach od 8:00 do 17:00, od wtorku do piątku od 8:00 do 16:00.

Do budynku Starostwa Powiatowego w Piasecznie można wejść z psem asystującym.

Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej.

Zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku, następuje bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Ustawodawca dopuścił możliwość zapewnienia dostępu alternatywnego, w sytuacji gdy zakres wskazany we wniosku jest niemożliwy lub znacznie utrudniony, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych.
Niewywiązanie się z obowiązku zapewnienia dostępności uprawnia wnioskodawcę do złożenia skargi do Prezesa Zarządu PFRON, która – aby być rozpatrzona – musi zawierać:
• dane kontaktowe wnioskodawcy,
• wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym,
• wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą,
• wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Prezes Zarządu PFRON, w drodze decyzji, nakazuje podmiotowi publicznemu zapewnienie dostępności lub odmawia nakazania podmiotowi publicznemu zapewnienia dostępności, w przypadku gdy podmiot publiczny wykaże, że nie zapewnił dostępności, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, a zapewnił dostęp alternatywny, a także gdy z innych względów skarga jest bezzasadna.

Żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej.

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji.
Żądanie powinno zawierać:
• dane osoby zgłaszającej żądanie,
• wskazanie strony internetowej lub aplikacji mobilnej,
• wskazanie preferowanego sposób kontaktu,
• wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy.
Zapewnienie dostępności cyfrowej powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem.
W przypadku, gdy dotrzymanie ww. terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, jednocześnie określa, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.
Odmowa zapewnienia dostępności cyfrowej przez podmiot publiczny lub odmowa skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu przez osobę występującą z żądaniem uprawniania do złożenia skargi do podmiotu publicznego w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej.
Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich.